Спасибо большое владельцу пластинок, который поделился такими редкостями! Пластинки „Rytmi” с записями Кр.ансамбля очень редки, и их не встретить вне Финляндии (и, быть может, Швеции), а здесь ещё пробные оттиски!
Очень интересно, который из вариантов попал на тиражную пластинку (на обычном диске записана целая ария – матрицы 373 и 374y, каталожный номер B2091).
Роберт Шлезингер писал, что на дисках нет матричных номеров. Я его переспрошу насчёт того, являются ли диски "ацетатными".
”
Роберт ответил, что диски точно не шеллачные, имеют лаковое покрытие, но основа не понятна.
”
Тогда это диски прямой записи, с нитролаковым покрытием, скорее всего на картонной или металлической основе. Я сразу понял это по звучанию "Хоме рекординг" вобщем.....
Роберт ответил, что диски точно не шеллачные, имеют лаковое покрытие, но основа не понятна.
”
С разрешения Роберта публикую его полный ответ:
Robert Schlesinger wrote:
“
It’s definitely no shellac; a glossy coating on I don’t know which kind of core. These discs must have been made for internal use at Rytmi’s, so as to decide on what to publish and what not; this is clear from the disc with the two “Kuda, kuda” takes, where the label of take 1 has been crossed out in blue, so they evidently chose take 2 for publication (from the discussion on your site, I gather that it was actually published subsequently). The choice for take 2 is obvious, not only because it’s the better (more lively) rendition by Vinogradov, but also if you look at the graph in any audio program: on Vinogradov’s first note, in take 1, the level is too high in comparison with the rest of the recording; I guess he was louder than expected by the recording engineer, who must have spontaneously reduced recording level after that first line.
It was possible to make a stamper from an acetate, and this was the standard way later. But they used special oversized disks, and at this tme I think they would use wax for this purpose.